De Grote Vriendelijke Reus - Roald Dahl

samenvatting:
De meester is simpelweg niet te evenaren. Stel je voor: je ligt in bed als er midden in de nacht een reus in de straat staat. Hij is wel vier keer zo groot als de grootste mens. Hij maakt stappen die zo lang zijn als een tennisbaan. De reus blaast dromen door een lange trompet in de slaapkamers van kinderen. Dan ziet hij jou. Het volgende moment heeft hij je te pakken en holt hij met een geweldige snelheid door de nacht.

Sofie, met wie dit alles gebeurt, denkt: de reus rent zeker zo hard omdat hij honger heeft en zo gauw mogelijk thuis wil zijn om mij op te peuzelen. Maar dan leert ze de GVR, de Grote Vriendelijke Reus, kennen. Hij spreekt eigenaardig en gebruikt de raarste woorden. Wat hij Sofie vertelt over de andere reuzen is zo vreselijk, dat zij vindt dat de koningin het snel moet weten. Sofie en de GVR bedenken een slim plan, waardoor alle kinderen van de wereld weer veilig in hun bed kunnen liggen.

Generaties kinderen groeiden op met de boeken van Roald Dahl. Nu de eersten onder hen zelf kinderen hebben, groeit de vraag naar de oorspronkelijke edities van zijn meesterwerken. De Fontein Jeugd brengt daarom met trots Matilda en De GVR in luxe, nostalgische uitgave. Zo kunnen de echte liefhebbers hun kinderen voorlezen uit de tijdloze klassiekers die zij zelf zo goed kennen. (Bron: bol.com)

Leeftijd: Tot 12 jaar
Uitgever: De fontein
Jaar van uitgave: 2004

recensie:
Dit voor mij stiekem een beetje nostalgie. Al toen ik heel klein was las ik de boeken van Roald Dahl en ik ben altijd betoverd gebleven. Ik vond het meewerken aan deze website en het recenseren van boeken dan ook een mooi excuus om dit boek weer eens uit de kast te trekken en te herlezen. Ik hoop dat jullie het boek ook kunnen waarderen al zou ik ook begrijpen dat je het misschien een beetje kinderachtig kunt vinden. Een deel van de betovering van Roald Dahl is dat als je eenmaal volwassen bent en zijn boeken nooit hebt gelezen het moeilijk is om er waardering voor te hebben. Maar als je al vanaf jongs af aan bent blootgesteld aan de fantasierijke wereld en geweldige personages die deze schrijver ook weer in dit boek neerzet, zal het je blijven raken, iedere keer weer. Is het dan allemaal alleen maar kinderachtig en slechts een herinnering aan vroeger? Nee, dit boek gaat niet alleen over Sophie en de GVR (Grote Vriendelijke Reus) maar heeft ook een verborgen boodschap, haal jij hem eruit?

Eddie