Ausländer - Paul Dowswell

Pjotrs ouders komen om bij de Duitse inval van Polen in 1939. Hij komt daar in een weeshuis terecht, maar vanwege zijn Arische uiterlijk en perfecte beheersing van de Duitse taal wordt hij tot Rijksduitser verklaard. Hij wordt geadopteerd door professor Kaltenbach, onderdirecteur van een rasseninstituut in Berlijn. Langzaam maar zeker gaan de ogen van Pjotr open voor de gruwelijkheden en de waanzin van de nazi’s. Samen met Anna, het meisje waar hij verkering mee krijgt, keren ze zich tegen het regime. (Bron: Eline)

Leeftijd:Vanaf 13 jaar
Uitgeverij: Callenbach
Jaar van uitgave: 2009

"Hoe meer hij erover nadacht, des te minder voelde hij zich op zijn gemak. Fleischer had gelijk. Onder deze mensen zou hij altijd een buitenstaander zijn - een ausländer."

‘Ausländer’ is een boek dat vanuit Duits oogpunt is geschreven. Dit maakt het boek anders dan de meeste oorlogsboeken. Het is een leerzaam boek over de Tweede wereldoorlog omdat in het verhaal goed beschreven wordt hoe het in Duitsland geweest moet zijn tijdens de oorlog. Het verhaal wordt verteld door een alwetende verteller. In elk hoofdstuk lees je over een ander personage. Het verhaal is in details beschreven. De verbanden met elkaar zijn goed te leggen en de personages worden goed beschreven. Door dit alles kun je er zelf een goed beeld van creëren.

Peter is geen held, maar wel een jongen die voor zijn eigen mening opkomt en in opstand komt tegen het denkbeeld van de Duitsers. Peter en Anna komen in verzet en hierdoor belanden ze in moeilijke situaties die veel risico’s met zich meebrengen. Dit maakt het boek spannend en ook onvoorspelbaar.

Eline