Briefgeheim - Jan Terlouw

Eva en Jackie zijn beste vriendinnen. Zoals gewoonlijk waren ze de zaterdag bij Jackie thuis, omdat Eva’s ouders weer eens ruzie hadden.
Jackie’s broertje Thomas was ook in de vriendschapskring en samen hadden ze een geheim hol bij hun op de zolder. Hier bedachten ze een geheim schrift.
Ze gingen geregeld naar meneer Brandsema door het gat in de heg.
Dit keer ging Eva mee, ze werden teruggeroepen door mevrouw Smit van Zevenbergen (de moeder van Jackie en Thomas). Eva was de laatste die terug ging, maar vond nog een brief in de tuin van de kolonel. Een paar dagen later ging het grote zwijgen nog steeds door bij Eva thuis en gingen ze met ze drieën een plan bedenken om het op te laten houden, ze wilden Eva een nachtje laten vermissen en haar in de geheime hol laten slapen. De volgende dag werd het plan uitgevoerd en Eva ging daar heen zonder dat iemand het wist. Ze kwam daar tot ontdekking dat ze die brief nog had en ze begon te lezen…
(Bron: bol.com)

Leeftijd: vanaf 10 jaar
Uitgeverij: Lemniscaaat
Jaar van uitgave: 2007

Kort boek! Mensen die niet graag lezen, opgelet! Dit boek heeft maar 132 pagina’s en is ook nog eens heel makkelijk te lezen. Wat ik vooral heel leuk vond aan het boek is dat het totaal niet voorspelbaar is. Vaak lees je boeken en weet je op de helft aan een beetje hoe het af gaat lopen en dat was bij dit boek zeker niet, een heel verrassend einde. Je kan je goed inleven in de hoofdpersoon, omdat de hoofdpersoon heel realistisch is. De schrijfstijl is misschien een beetje lastig soms, maar daar stoor je je niet aan.

Er zijn ongeveer tien hoofdstukken, dus je hebt ook maar ongeveer tien tot vijftien bladzijdes per hoofdstuk. Dit is een boek dat je in één dag makkelijk kan uitlezen. Het boek is geschikt voor zowel jongens als meisjes vanaf 10 jaar.

Mike

Wist je dat: Er een film over het boek Briefgeheim is gemaakt?! Voor de trailer kan je hier klikken. Let op: de film is best wel anders dan het boek.