Ramiro kindsoldaat - Ineke Holtwijk

Samenvatting en het verhaal van de schrijfster:

Sigaretten, een vrouw op woensdagavond (als je er een kunt versieren), slapen in het oerwoud en een gewichtige missie. Het hoort er allemaal bij. De kidnapping van een meisje dat onverschrokken zegt wat ze vindt, brengt onrust onder de strijders. Ook bij Ramiro die ontdekt dat de gekidnapte ‘burgertrut’ anders is dan hij denkt. Zij vraagt hem om hulp. Als de grote Toto, de machtige medicijnman van de indianen in het gebied, het verzetsleger vervloekt, besluit hij te vluchten. Hij moet letterlijk rennen voor zijn leven.

Ter voorbereiding van dit boek sprak Ineke Holtwijk met een aantal ex-kindsoldaten. ‘De vlucht van Ramiro is bijna letterlijk het verhaal van de ex-kindsoldaat aan wie ik het boek heb opgedragen,’ vertelt Ineke Holtwijk. ‘Toen ik dat adembenemende verhaal voor de eerste keer hoorde, wist ik dat ik dit boek moest maken.’

Bijna twintig jaar correspondentschap bleken bij het schrijven ook een rijke bron. ‘Vermomd zitten er details in van dingen die ik zelf in Colombia zag of meemaakte. Dat maakte het schrijven extra spannend. Het geheugen is als een donkere zolder. Maar floep, opeens gaat ergens in de hoek het licht aan en herinner je dat zinnetje dat een gekidnapte scholier zei toen hij op tv kwam na zijn bevrijding waar je al tien jaar lang niet meer aan hebt gedacht. Of je ziet jezelf weer zitten in die kano, varend door cocagebied. Langzaam omdat het water laag staat en overal dikke keien liggen. Of je ziet die guerrilleros weer de dorpsbar binnenkomen en voelt de rare spanning die daar hangt. Uit zulke ervaringen heb ik ook kunnen putten voor het boek.’

Toch was het schrijven een zware klus. Ineke Holtwijk: ‘Ik wilde persé geen somber boek met veel ellende maken, al gaat het over een kindsoldaat. Er is namelijk ook lol en er zijn mooie vriendschappen. Dat maakt dat sommige ex-kindsoldaten ondanks het afzien en de dood die hen op de hielen zit zelfs terugverlangen naar die tijd. Ik wilde proberen deze bijzondere mix tussen de regels door te vangen.’
(Bron: bol.com)

Leeftijd: vanaf 14 jaar
Uitgeverij: Lemniscaat
Jaar van uitgave: 2008

Wat een indrukwekkend boek is dit. De schrijfster heeft een aantal jaar in Colombia gewoond om mensen te volgen die in slechte omstandigheden leven. Dit is het verhaal van Ramiro, ze heeft Ramiro eigenlijk in het echt ontmoet en beschrijft zijn verhaal. Ze kan hierdoor heel gedetailleerd schrijven wat zich heeft afgespeeld. Hierdoor is het net of je ook echt in de oorlog bent.

Ramiro wil zelf heel sterk over komen, maar wat heel knap is – dat doet de schrijfster dus heel goed- dat je toch de angst voelt die Ramiro heeft.
Dit boek heeft niet voor niets de prijs voor beste boek gewonnen in 2009 (door de Nederlandse Kinderjury).  Het boek is zo uit. Als je er eenmaal in zit, wil je blijven lezen.

Dit boek is zowel voor jongens als voor meisjes heel erg indrukwekkend!