De hongerspelen - Suzanne Collins

Katniss Everdeen woont in het 12e en armste district van Panem, het land dat ooit bekendstond als Noord-Amerika. Met haar moeder en haar zusje Prim leidt ze een armoedig leven, getekend door het keiharde regime van het welvarende Capitool. Jaarlijks worden de Hongerspelen uitgevaardigd: 24 door loting aangewezen tributen, een jongen en een meisje uit elk district, gaan een strijd op leven en dood met elkaar aan. En dit jaar wordt Prim uitgeloot...

Katniss weet dat de Hongerspelen een doodvonnis voor haar jonge zusje betekenen en besluit haar plek in te nemen. Onder het oog van de hele bevolking van Panem, die de strijd als bron van vermaak volgt, begeeft ze zich in de gemanipuleerde arena. Gevangen in een meedogenloos web van bruut geweld, gemanipuleerde tv-beelden en corrupte politici komt Katniss voor de keus staan: hoe ver zal ze gaan om te overleven? DE HONGERSPELEN is een ultieme leeservaring die niemand mag missen! (Bron: bol.com)

Leeftijd: Vanaf 13 jaar
Uitgever: van Goor
Jaar van uitgave: 2008

Oh je houdt niet van sciencefiction? Ik durf te wedden dat je daar na dit boek anders over denkt! Dit is een briljant geschreven boek en er is geen saai moment in te bekennen. Lezen kan leuk, spannend en heftig zijn en dit boek is het bewijs. Dit verhaal speelt zich af in de toekomst en vertelt het verhaal van een wereld waar geen ruimte is voor een mening. De overheid organiseert ieder jaar de Hongerspelen om zo de bevolking bang te houden en te controleren. Het verhaal van Katniss geeft de mensen in Panem weer hoop. Naast de grote verhaallijn (de wereld waarin Katniss leeft) is er ook een verhaallijn over de onmogelijke liefde van Katniss, de afwisseling tussen die verhaallijnen zorgt er voor dat je geboeid blijft en verder wil blijven lezen. Een ander sterk punt van het boek is dat je tijdens het gehele boek wel een idee hebt over hoe het boek afloopt, dit blijkt alles behalve waar!

"Mogen de kansen immer in je voordeel zijn"

Wist je dat: In een interview zei Collins dat het idee voor het boek tot haar kwam toen ze op een avond vermoeid televisie keek en tussen zenders heen en weer schakelde. Op het ene kanaal was een realityprogramma aan de gang, terwijl op het andere kanaal beelden van de invasie van Irak te zien waren. De twee programma's begonnen door elkaar heen te lopen en vormden zo de inspiratie tot het boek.