Gabber - Lydia Rood

Lucien hoort thuis in het circus. Zijn vader is directeur van Circus Cameo en hij heeft zijn hart verpand aan paarden. Lucien moet hogeschoolrijder worden. Maar zelf heeft Lucien een andere droom. Het liefst zou hij in de nok van de tent van trapeze nar trapeze vliegen, samen met zijn broertje Gabber. Als “The Cameo Brothers”. Helaas is gabber niet zo’n soort jongen. Die gaat al huilen als hij een handstand moet maken. Toch geeft Lucien niet op. En Gabber helpt hem, ondanks alles. (Bron: achterflaptekst boek)

Leeftijd: vanaf 10 jaar
Uitgeverij: Leopold
Jaar van uitgave: 1992

“Dat was een mooie sprong!
Dank u.
Prima afwerking. De afwerking is belangrijk, in ons vak”

Als je voor school een boek moet lezen en je wilt daar niet te veel bij nadenken, het mag niet te serieus zijn en thrillers doen je niks…lees dan Gabber! Wat een heerlijk boek met een fijn onderwerp; het circus. Je leert wat over het doen en laten van Circus Cameo, hoe het is om er te leven. Wat het is om met paarden te werken.

Maar het boek gaat niet alleen maar over het circus hoor. Het gaat over het najagen van dromen. Lucien wil namelijk niet doen wat zijn vader wil. Hij wil helemaal niet met paarden werken maar acrobaat worden, trapezeacrobaat én dan van trapeze naar trapeze vliegen! Hij doet er alles aan om deze droom uit te laten komen. Samen met zijn broertje Gabber zet hij alles op alles om zijn droom uit te laten komen. Ook al begint deze al te huilen als hij een handstand moet maken. Lucien bedenkt een oplossing. Samen komen ze er wel!
Het was een fijn boek om te lezen en jezelf even in een andere wereld te begeven.

Fijn dat er een woordenlijst achter in het boek staat, er worden redelijk wat woorden gebruikt die bij het werken met paarden horen. Niet iedereen heeft daar zoveel verstand van als de schrijfster. Het maakt het lezen makkelijker omdat je even naar achter kan bladeren om een woord op te zoeken.

Tamar