De hemel van Heivisj – Benny Lindelauf

Zuid Limburg, 1938. Fings droom is zojuist in duigen gevallen. In plaats van dat ze mag doorleren voor onderwijzeres, moet ze gaan werken bij de Sigarenkeizer. Het werkt stelt niet veel voor: ze wordt oppas van Liesl, het eigenaardige joodse nichtje van de vrouw van haar baas. Maar dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en Liesl blijkt in groot gevaar. De enige die haar kan helpen is Fing. Als het noodlot onafwendbaar lijkt, krijgt Fing op wonderbaarlijke wijze hulp. niet van mensen maar van een mijnpaard genaamd Heivisj en een stokoude linde. Maar zal de redding op tijd zijn?

Leeftijd: 12+
Uitgeverij: Querido Kind
Jaar van uitgave: 2010

“Fing.”
“Ja mevrouw?”
“zou je lerares willen worden?”
“Ik staarde haar aan”

Zuid Limburg, 1938. De droom van Fing is in duigen gevallen. Ze mag niet doorleren voor onderwijzeres maar moet gaan werken bij de Sigarenkeizer. Het werk zelf stelt niet veel voor, ze wordt de oppas van Liesl, het eigenaardige nichtje van de vrouw van haar baas. Alleen dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en Liesl blijkt in groot gevaar. Fing is de enige die haar kan helpen. Als het noodlot onafwendbaar lijkt krijgt Fing op wonderbaarlijke wijze hulp van een mijnpaard genaamd Heivisj en een stokoude linde. Hoewel het verhaal zich tijdens de Tweede Wereldoorlog afspeelt is het absoluut geen oorlogsboek. Het verhaal draait over het Limburgse gezin waar Fing bij hoort. De dromen die ze heeft voor haar toekomst en het rottige baantje wat ze krijgt. Ook gaat het over de liefde tussen drie opgroeiende zusjes. Het boek heeft veel sfeer en veel spanning. Het is een onvergetelijk boek, een echte aanrader voor iedereen. Het boek grijpt je vanaf de eerste pagina aan en laat je niet meer los, zelfs als je het boek uit hebt.

Wist je dat: De hemel van Heivisj meerdere prijzen heeft gekregen?!
- De Woutertje Pieterse Prijs (2011)
- De Dioraphte Jongeren Literatuurprijs (2011)