Copycat - Simon Burgers & Laura Burgers

'Ik laat mensen niet voor mijn plezier doodmaken,' sprak de man in de rolstoel. 'En weet je, Stefan...'
Hij kent mijn naam! dacht Stefan.
'...ze mogen me slecht noemen, maar ik spreek altijd de waarheid.'
Stefan voelde dat de man niet loog. Alles wat hij gezegd had, was waar. Alles wat hij ging zeggen, zou de waarheid zijn. En dat zou een heel akelige waarheid zijn. Nog nooit was Stefan zo bang voor iemand geweest.

Als Stefan bij een ongeluk zijn voet verliest, is dat geen ramp - tenminste, niet voor hem. Van zijn kloon krijgt hij een nieuwe voet. Maar als Stefan ontdekt onder welke omstandigheden de klonen moeten leven, is hij vastbesloten de zijne te bevrijden en de waarheid aan het licht te brengen. Een levensgevaarlijk plan, want er staan gigantische belangen op het spel... (Bron: bol.com)

Leeftijd: Vanaf 14
Uitgever:  Ploegsma
Jaar van uitgave: 2011

Stel jezelf eens voor: Door een ongeluk verlies je een voet, maar de dokters vertellen dat je een nieuwe kan krijgen van je kloon. Zou je blij zijn met die optie of zou je meeleven met je kloon? Stefan staat voor deze keuze en besluit te proberen zijn kloon te bevrijden. Dit is een goed boek met een spannend verhaal, dat je zelfs na het lezen van het boek niet helemaal loslaat. Want stel je eens voor dat dit echt zo zou zijn. Is het dan gerechtvaardigd voor ons om klonen te houden en in het geval van een ongeluk zijn lichaam te gebruiken? Of is een kloon eigenlijk ook een mens en heeft hij ook rechten? Je kunt lang na praten over dit boek en dat komt omdat het verhaal zo tot de verbeelding spreekt. Dit type verhaal wordt ook wel eens aangeduid met het woord dystopie. Een dystopie is een rampbeeld van de samenleving. Vaak zit er in sommige elementen van het verhaal verborgen boodschappen die wijzen op iets dat nu speelt en de schrijver het oneens mee is.

Wist je dat?
Er nog nooit een mens gekloond is maar wel heel wat dieren? https://www.quest.nl/artikel/gekloonde-dieren-vandaag-in