Latino king - Bibi Dumon Tak

Castel ontdekt al jong dat er met drugs veel geld te verdienen valt. Hij laat zich overhalen om drugs te gaan smokkelen vanuit de Dominicaanse Republiek, maar op een dag wordt hij gearresteerd met anderhalve kilo cocaïne onder zijn kleren. Hij belandt in de beruchtste gevangenis van het Caraïbisch gebied waar enkel het recht van de sterkste geldt. Er wordt gedeald, gevochten, gegokt, gedronken en gemoord. Al snel weet Castel dat er maar één manier is om deze hel te overleven: ontsnappen.

Leeftijd: vanaf 12 jaar
Uitgeverij: Querido kind NUR
Jaar van uitgave: 2010

"Bij het uitstappen op het grote middenplein (van de gevangenis) bleken de meeste mannen gewond te zijn. Iedereen had wel ergens bloed zitten, of door klappen, of door vallen, of door de hand en voetboeien die zich door al dat getrek en geduw in het vlees hadden geperst. Het leek of er een veewagen was gekanteld waaruit de lading kreupel en halfdood naar buiten kwam."

Voordat je dit boek gaat lezen moet je bij jezelf nagaan of je een sterke maag hebt. Latino King is namelijk geen boek voor watjes, maar een keihard verhaal over overleven waarbij de schrijver een groot oog voor detail heeft. Dat merk je als je Latino King leest, bepaalde zaken worden zeer expliciet (duidelijk) beschreven.

Het boek zelf is gebaseerd op een waargebeurd levensverhaal van een jongere en is superspannend. De gevangenis waar Castel in terechtkomt wordt beschreven als een ommuurde hel waar je je leven niet zeker bent. Bijna niemand is er te vertrouwen, zeker de corrupte bewakers niet. Het boek is eerlijk en rauw geschreven maar weet ook sympathie bij je op te wekken, zonder dat je meteen Castel zijn criminele gedrag goed gaat vinden. Wat ik vond missen in het boek is de reden dat Castel in de drugshandel terechtkom. Castel komt uit een ***buurt en had een hoop ***zooi meegemaakt, hij hield van spanning en kon "rijk worden zonder school". Nu snap ik dat laatste wel, wie wil er nu niet op een makkelijke manier rijk worden? Maar hij is niet de enige die een wat moeilijkere start in het leven heeft, dat is nog geen reden om drugs te gaan verkopen. De echte reden mis ik hier dus. Maar dat neemt niet weg dat ik het verder een spannend boek vond om te lezen. Het laat je nadenken over goed en slecht. Rechtvaardigt een uitzichtloze gevangenis in onmenselijke omstandigheden als straf voor het smokkelen van drugs van een achttienjarige die makkelijk beïnvloedbaar is? Ik zou zeggen, oordeel zelf en lees het boek!