Mathilda - Roald Dahl

Matilda is briljant. Ze is een gevoelig meisje, dat geweldig goed kan leren. Maar haar vader en moeder behandelen har als een onderkruipsel, niet als een dochter. Ze vinden haar maar een lastig persoontje, dat ze dulden totdat ze haar het huis uit kunnen jagen naar een ander deel van het land, of liever nog veel verder weg. Matilda kon praten als volwassene toen ze anderhalf was, lezen met drie, en al vóór ze vijf was, las ze boeken van wereldberoemde schrijvers zoals Dickens, Hemingway, Kipling en Steinbeck, en toch vinden haar ouders haar alleen maar een lastpost.

Matilda besluit zich eens goed kwaad te maken. Ze bedenkt heel slimme straffen voor haar ouders. En als het hoofd van de school, de gruwelijke juffrouw Bulstronk, haar ook wil aanpakken, ontdekt Matilda dat ze iets kan wat niemand kan. (Bron: bol.com)

Leeftijd: Vanaf 12 jaar
Uitgever: De fontein
Jaar van uitgave: 2013

Dit is een geweldig boek voor de moeilijke lezer. Het verhaal is simpel, boeiend en het boek is niet lang. Ik vind persoonlijk dat Roald Dahl, de schrijver van dit boek, op zijn best is als hij zijn verhalen op deze simplistische wijze schrijft. Dahl is bekend van vele boeken en Mathilda is een van de bekendste boeken en dit is echt typisch zo'n boek dat je echt gelezen moet hebben'. De schrijver neemt je mee in de wereld van een klein meisje dat allerlei nare zaken meemaakt maar ook heel bijzonder is. Zo kan zij bijvoorbeeld al praten als een volwassene als zij anderhalf is. Het verhaal is origineel, hartverwarmend en fantasierijk. Ook zit er nog een boodschap bij voor de ouders: Misschien zijn kinderen wel helemaal niet zo hulpeloos als dat we denken!

Heb je geen zin om te lezen? Dit boek is verfilmd maar je kunt natuurlijk ook het boek kopen als audioboek!