Het verrotte leven van Floortje Bloem - Yvonne Keuls

Van een onbezorgde jeugd kan Floortje Bloem niet spreken. Ze is 15 jaar, haar leven staat in het teken van drugs, prostitutie en criminaliteit en ze krijgt meer aandacht van haar hulpverleners dan van haar ouders. Maar is er wel hulp voor meisjes zoals zij?
(Bron: Achterflaptekst van het boek)

Leeftijd: 15+
Uitgeverij: Anthos
Jaar van uitgave: 1982

“Ik zat in het internaat met de met de verwachting dat ieder moment mijn nieuwe pleegouders me zouden komen halen”

Het verrotte leven van Floortje Bloem gaat, zoals de titel al vermeld, over het leven van Floortje Bloem. Een 14-jarig heroïne hoertje. De problemen van Floortje beginnen al erg jong, ze wordt door haar moeder ter adoptie afgestaan. Vanaf dan verhuist Floortje van pleeghuis naar pleeghuis, van pleeggezin naar pleeggezin. Ze leeft het leven van een “vergeten” kind. Het boek vertelt niet alleen de hoogte en diepte punten van Floortje haar leven, je beleeft ze echt met haar mee. Het mooiste van dit boek zijn de herinneringen die Floortje heeft aan haar jeugd. Het zijn misschien vreemde herinneringen, zo heeft ze een hele fijne tijd bij een pedofiele man. Een relatie die deze maatschappij niet goedkeurt en zeker niet begrijpt.

Dit boek is niet geschikt voor de al te jonge lezers. Veel onderwerpen, zoals prostitutie, drugs, mishandeling, en verkrachting zijn naar mijn mening te zwaar voor erg jonge lezers.

Degene die zich aan dit boek wagen moeten weten dat het boek een hoop details verteld. Wees dus gewaarschuwd.

Wist je dat:Yvonne  Keuls in 1992 de Floortje Bloemprijs voor haar hele oeuvre (al haar werk) kreeg?! Deze prijs is genoemd naar de hoofdpersoon van haar boek Het verrotte leven van Floortje bloem. De prijs werd toegekend door Algemeen Ziekenfonds Haaglanden en NUTS/AEGON en is bedoeld voor personen of instellingen die een blijvende bijdrage hebben geleverd aan een betere beeldvorming van bepaalde ziekten.