De vuurvreter - David Almond

De man is halfnaakt. Hij heeft een woeste blik in zijn ogen, en een lichaam vol blauwe plekken, littekens en vervaagde tatoeages. Bobby Burns vindt de vuurvreter afstotelijk en angstaanjagend, maar hij raakt ook door hem gefascineerd. Tegelijkertijd gaat er van alles mis. Bobby krijgt grote problemen op school, zijn vader lijkt ernstig ziek en er dreigt zelfs oorlog. (Bron: achterflaptekst van het boek)

Leeftijd: 12+
Uitgeverij: Malmberg
Jaar van uitgave: 2004

“Zou er weer oorlog komen? Vroeg ik”
“Oorlog?”
“De Derde Wereldoorlog. Atoombommen. Het einde van de wereld.”

Najaar 1962. Met de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog nog vers in het geheugen leven de inwoners van een Engels kustdorpje nu met de dreiging van een nieuwe (atoom)oorlog. Verschrikkelijke berichten op radio en tv voeden die angst Maar in plaats van dat het verdeling brengt in het dorp brengt het de inwoners van Keely Bay juist samen. En dan is er nog de vuurvreter en boeienkoning. Het boek laat veel open en hoewel dat ergens goed is voor je eigen verbeelding is het jammer dat je zoveel zelf in moet vullen. Geen van de vragen die in het boek worden gesteld, wordt tijdens het lezen echt beantwoord. Je krijgt een voorzet, maar je moet het verhaal zelf binnentrappen. Soms helder en duidelijk, soms even mysterieus als het optreden van de vuurvreter kabbelt dit verhaal naar zijn einde. Er is voldoende spanning, humor en emotie om te zorgen dat je je aandacht erbij houdt maar wel zo dat het nooit echt spannend wordt. Het boek is mooi geschreven maar had van mij af en toe wel wat spannender en dramatischer gemogen. De achterflap geeft helaas niet echt een goed beeld van wat je van het verhaal moet verwachten, dat loopt heel anders dan je denkt. Al maakt dat het dan juist wel weer spannend wat  er dan wel staat toch?!

Wist je dat: het boek de Vuurvreter is vertaald vanuit het Engels?! En dat de engelse versie is bekroond met de Whitbread Children's book of the Year Award en de Nestlé Smarties Book Prize (2003)?!