Ciske de rat - Piet Bakker

samenvatting:
Ciske de Rat is het verhaal van het bekende en geliefde straatjochie uit de Jordaan, dat pas leert wat orde en regelmaat is als hij in de klas komt bij meester Bruis. Ciske groeit op vertelt de lotgevallen van de kwajongen die door een fataal toeval zijn moeder doodt en naar de tuchtschool wordt gestuurd. In Cis de man vecht de Rat, inmiddels volwassen, voor zijn vaderland en krijgt hij de kans om zijn misdaad dubbel en dwars goed te maken.
(Bron: Bol.com)

Leeftijd:  vanaf 14 jaar
Jaar van uitgave: 1941
Uitgeverij: De boekerij

“Vrijmoeth, handen boven de dekens!”

Ciske de Rat is eigenlijk een trilogie en bestaat dus uit drie verschillende boeken die in elkaar overgaan. Gelukkig zijn er veel uitgaves waarbij de trilogie gebundeld is in één boek. Het verhaal gaat over Ciske en zijn leven van kind tot jongeman. Ciske is een onhandelbare jongen die het leven van de leraren en medeleerlingen op school een stuk zwaarder maakt. Hij luistert naar niemand en zet zich af tegen alle autoriteiten. Dit alles verandert wanneer meester Bruis zijn leraar wordt. Bruis probeert Ciske op het rechte pad te krijgen en dat lukt hem ook langzamerhand. Ciske heeft het niet makkelijk thuis. Hij wordt soms geslagen, hij moet werken in het café waar zijn moeder werkt en soms wordt hij opgesloten in het kolenhok. Door een tragisch ongeluk vermoord Ciske zijn moeder en komt terecht op een tuchtschool. Het verhaal blijft Ciske volgen totdat hij een jongeman is en het leger in moet, waar hij zijn eens begane misdaad goed kan maken.

Ciske de rat is een behoorlijk dik boek en dat kan best even afschrikken maar mijn advies is begin gewoon te lezen. Het boek weet te boeien en steeds weer een nieuwsgierigheid bij de lezer te veroorzaken zodat je verder wil lezen. De leraar Bruis die Ciske op het rechte pad probeert te krijgen vertelt het verhaal en dat geeft vaak een leuke twist aan het boek. Door deze manier van vertellen maak je je soms samen met Bruis zorgen om Ciske en dit geeft een intieme sfeer.

Een voorwaarde om het boek leuk te vinden is een interesse in geschiedenis. Er wordt vaak verteld over het uiterlijk van Amsterdam en de tweede wereldoorlog. Doordat de laatste twee delen van het boek zijn geschreven tijdens de tweede wereldoorlog, is er een sterk anti-Duitse toon. Verder volgen de gebeurtenissen in het boek elkaar rap, wat zorgt voor een fijn ritme tijdens het lezen. Bovendien is het boek geschreven zonder moeilijke woorden en ook dat draagt bij aan de leesbaarheid van het boek.