Harry Potter en de gevangene van Azkaban - J.K. Rowling

samenvatting:
Voor Harry Potter aan zijn derde jaar op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus begint, moet hij de zomervakantie bij zijn gemene oom en tante doorbrengen. Door een magisch ongelukje komt hij ineens 's avonds laat op straat te staan. Dan blijkt dat Sirius Zwarts, een beruchte volgeling van Jeweetwel, uit de gevangenis van Azkaban is ontsnapt. Hij is op de vlucht en heeft het wellicht op Harry gemunt.

Er volgt een enerverend schooljaar met nieuwe vakken als Dreuzelkunde en Zorg voor Fabeldieren, spannende Zwerkbalwedstrijden en griezelige voorspellingen. De school wordt bewaakt door Dementors, de gevreesde bewakers van Azkaban, maar Harry zal zijn lessen Verweer tegen de Zwarte Kunsten hard nodig hebben... (Bron: bol.com)

Leeftijd: Vanaf 12 jaar
Uitgeverij: De Harmonie
Jaar van uitgave: 2000

recensie:
Een hele generatie is groot geworden met Harry Potter. Ik denk dan ook dat ik dit boek nauwelijks hoef te introduceren. De Harry Potter reeks bestaat uit zeven delen die zeven schooljaren beslaan. Ook dit boek staat weer vol met fantasievolle dieren en goed uitgediepte personages. Je kunt je helemaal verliezen in een compleet gestoorde wereld waar toveren kan en je kunt reizen per openhaard. Niet alleen de boeken zijn bekend maar ook de films. De films zijn natuurlijk ook hartstikke leuk maar als je echt ondergedompeld wil worden in de wereld van Harry Potter ontkom je niet aan de boeken. Ze zijn meeslepend en scheppen een compleet nieuw universum. Van de eerste drie boeken zijn er wereldwijd 31 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan. Jong en oud, iedereen is gefascineerd door deze boeken. Laat je verleiden door de magie van J.K. Rowling!

Wist je dat...

-J.K. Rowling vernoemde een aantal personages uit de Harry Potter serie naar mensen die hun naam in een kerkregister hadden geschreven en die zij als kind daarin had zien staan.
-  Rowling is de eerste persoon ter wereld die een miljardair is geworden door het schrijven van boeken.
-Rowling zegt dat het idee van Harry Potter in haar hoofd kwam vallen tijdens een vier uur durende treinvertraging. Helemaal geen moment van frustratie, maar juist inspiratie…en dat idee blijkt de jackpot te zijn geweest!