Gegijzeld - Evert Hartman

Twee gewapende mannen dringen een school binnen en gijzelen de leerlingen.
Na uren van stilte beginnen de terroristen/gijzelnemers Leon en David te vertellen over hun land, hun jeugd: hoe Leons vader op een nacht wordt meegenomen omdat hij het niet eens is met het regime; over het opvoedingsinstituut; Leons levensgevaarlijke ontsnapping... maar rechtvaardigt dat deze gijzeling? En hoe ver zullen de gijzelnemers gaan? (Bron: bol.com)

Leeftijd: 10+
Uitgeverij: Lemniscaat
Jaar van uitgave: 1984

De kleinste van de twee de twee tilt de loop van zijn machinepistool op en haalt de trekker over. Het salvo dondert door het lokaal. De tl-lamp in de hoek vliegt aan splinters. Een wolk stof daalt neer. De schrik is verlammend en Gerard weet niet hoe hij onder de bank komt, maar ligt er opeens…….’

Ik heb expres gekozen voor een korte samenvatting, omdat ik niet te veel over dit boek wil verklappen. Het is een heel bijzonder boek.
Als je in het boek begint en leest dat mensen worden gegijzeld, denk je echt dat de gijzelnemers Leon en David heel slechte mensen zijn. Als ze eenmaal gaan vertellen over hun leven, krijg je eigenlijk een beetje medelijden met ze. Je leeft dus heel erg mee met de ‘slechterik’ in dit boek. Dat zie je eigenlijk nooit en is dus wel heel erg bijzonder.

Je leest snel door het boek heen, omdat de gijzelnemer Leon een verhaal vertelt aan je. Het is dus net of je zelf in de ruimte zit en ook daadwerkelijk meeluistert. Daarom blijf je maar doorlezen. Het is een vrij oud boek, maar daar heb je geen last van. Het taalgebruik is niet lastig of ouderwets, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.  Het boek kan gelezen worden door jongens en door meisjes en is voor dertien jaar en ouder! Veel plezier met lezen!

Mike