De smaak van de hemel - Ibtisam Barakat

Autobiografisch verhaal van een Palestijnse vrouw die haar kindertijd doorbracht in een vluchtelingenkamp. Barakat verwoord heel mooi hoe een kind omgaat met oorlog en verlies, maar ook met kleine, alledaagse beslommeringen. Het thema sluit aan bij de actuele problemen in het Midden-Oosten. Ibtisam woont met haar familie in de stad Ramallah, in wat vroeger Palestina was. Op 5 juni 1967, wanneer ze drie-en-een-half jaar oud is, breekt er oorlog uit. Ramallah wordt beschoten en plotseling ontploffen er bommen vlakbij Ibtisams huis. Haastig pakken haar ouders hun bezittingen bij mekaar en in het holst van de nacht vlucht de familie naar het buurland Jordanië. Langzamerhand beseft Ibtisam dat niets ooit nog hetzelfde zal zijn - maar met kinderlijke moed probeert ze overal het beste van te maken. (bron: Achterflaptekst van het boek)

Leeftijd:  t/m 13 jaar
Uitgever: Farrar, Strous and Giroux
Jaar van uitgave: 2007

De smaak van de hemel is een autobiografisch boek over de jeugd van de auteur. Het verhaal speelt zich grotendeels af in Palestina ten tijde van de 6 daagse oorlog in 1967. De hoofdfiguur, Ibtisam vertelt het verhaal van de gruwelijkheden die zij meemaakte, maar ook over de gelukkige momenten met haar familie. Ramallah, waar Ibtisam en haar familie wonen, wordt gebombardeerd en zij  vluchten dan naar Jordanië.

Oorlog is bijna zonder uitzondering een politieke aangelegenheid. Daarom is het bijzonder dat in dit boek geen politieke en historische context wordt gegeven. Alle gebeurtenissen worden verteld door de ik-persoon. Een verfrissende manier van schrijven, geen zieltjes winnen maar een oprecht verhaal vertellen. Juist het afwezig zijn van de politieke context maakt dit verhaal geloofwaardig en mooi. De schrijfster probeert geen pamflet voor een partij te schrijven maar een eerlijk verhaal over haar ervaringen met oorlog en de littekens die dit op kinderen nalaat. De ontwikkeling van de hoofdpersoon is zeer interessant. Je ziet hoe een jong meisje slachtoffer word van de wereld om haar heen. De opbouw van het verhaal is goed en met name zeer geschikt voor jongere lezers door het duidelijke taalgebruik. Al met al vond ik dit een mooi boek, dat een goed beeld geeft over wat oorlog met kinderen doet

Als je geïnteresseerd bent in oorlog op een heel menselijk niveau, is dit zeker een aanrader. Een boek dat persoonlijk is en het lukt om boeiend en spannend te blijven tot het eind. Zeer zeker is het ook een boek dat kan aanzetten tot nieuwsgierigheid. Jonge lezers zullen geprikkeld raken door de omstandigheden waar Ibtisam in leeft en meer willen weten over het conflict tussen Palestina en Israël.