17 - Per Nilsson

Er ligt een zeventienjarige jongen op de eerstehulpafdeling van het ziekenhuis. Het stinkt naar drank, sigaretten en braaksel. Zijn ogen zijn dicht, maar hij ademt. Naast het bed zit Göran, zijn vader. Hij begint tegen zijn slapende zoon te praten over de tijd dat hij zelf zeventien was in de jaren zeventig. Hij vertelt hoe hij de moeder van zijn zoon ontmoette. Hoe ze samen een kind kregen. En hoe hij zijn vrouw en kind uiteindelijk verliet. De vader wijdt uit over al zijn fouten, in de hoop dat zijn zoon en hij elkaar opnieuw kunnen leren kennen.
(Bron: Achterflaptekst van het boek)

Leeftijd: 12+
Uitgeverij: Lemniscaat
Jaar van uitgave: 2003

“Ik was de eerste die je zag. De eerste van de hele wereld die je zag. Nee, de tweede. In hetzelfde ziekenhuis, in dit ziekenhuis maar in een andere kamer. Zeventien jaar geleden. Toen je op de wereld kwam.”
“Jonathan zoekt moeizaam met zijn blik totdat hij degene vindt wiens stem hij zojuist hoorde. ‘Pappa,’ zegt hij. "Hallo pappa, ben je er nog?"

Het verhaal 17 gaat over de 17-jarige Jonathan, die op de eerste hulp afdeling van een ziekenhuis ligt. Hij stinkt naar drank, sigaretten en braaksel. Naast de jongen zit zijn vader, hij begint tegen zijn slapende zoon te praten over de tijd dat hij zelf 17 was. De vader was in de jaren 70’ 17 en wilde toen zo graag de wereld verbeteren maar was meestal te stoned om iets te doen. Op een eerlijke en ontroerende wijze vertelt de vader over de misstappen die hij in zijn leven is begaan. Het verhaal is zo geschreven dat het voor de lezer voelt alsof ze naast de vader aan het ziekenhuis bed zitten. Je beleeft zijn verhaal en vertellingen volledig mee. 17 is een boek over levensvragen en over de positie van de mens in de maatschappij, het boek is vrij hard. Tegelijkertijd heeft het boek ook een tedere kant, de vader vraagt om een nieuwe kans aan zijn zoon. Hij vraagt niet om vergeving maar spreekt alleen de wens uit dat hij zijn zoon opnieuw wil leren kennen.

Het verhaal springt heen en weer in de tijd en het verhaal wordt vanuit verschillende vertelstandpunten verteld. Doordat het verhaal zo geschreven is duurt het even voordat alle geheimen ontsluierd worden. Als lezer wordt je compleet meegezogen in een bizar maar realistisch verhaal. Dit boek is aan te raden voor iedereen vanaf 14 jaar en ouder. Niet alleen jongeren maar ook zeker als roman voor de wat oudere lezer.

Tamar

Wist je dat: Per Nilsson in 1999 de Astrid Lindgrenprijs kreeg voor zijn gehele oeuvre (al zijn boeken)?!