De kunstrijder - Jan Terlouw

Op een avond zien Patrick en zijn vriend Tom dat een meisje een kelderraampje van een museum inslaat en daar een groot rechthoekig pak naar binnen smokkelt. Ze vinden het maar een vreemde geschiedenis. Want wie breekt er nu in bij een museum om er iets naar binnen te krijgen? Ze proberen met het meisje in contact te komen met behulp van Lucy, een meisje dat net als zij gehandicapt is. En zo raken ze betrokken bij een wel heel merkwaardige zaak.
(Bron: Achterflaptekst van het boek)

Leeftijd: 12+
Uitgeverij: Lemniscaat
Jaar van uitgave: 1989

“in dat pak zat natuurlijk een schilderij, meende Tom."
"Patrick knikte, dat lag voor de hand."
"Nu moet je me eens vertellen,’ zei hij, ‘waarom iemand inbreekt in een museum om een schilderij daarheen te brengen.’ ‘Stelen oké. Maar brengen?”

Op een avond zien Patrick en zijn vriend Tom dat een meisje een kelderraampje inslaat en een groot rechthoekig pak in de kelder zet van het Jan Steenmuseum. Patrick en Tom vinden het maar vreemd Wie breekt er nu in bij een museum om er iets naar binnen te krijgen? Via het GENGK (de vereniging voor Gehandicapte en niet-Gehandicapte Kinderen) proberen Patrick en Tom in contact te komen met het meisje. Patrick, die in een rolstoel zit en Tom die doofstom is zijn beiden lid van deze vereniging. Lucy een blind meisje, dat ook lid is van het GENGK helpt de jongens en ze komen in contact met Victoria. Via haar raken ze betrokken bij deze vreemde zaak. Het verhaal komt mede door de herkenbaarheid realistisch over. De gevoelens die in het boek voorkomen zijn goed omschreven en herkenbaar. Zo bloeit er tussen Patrick en Victoria verliefdheid op waarvan de opbouw goed en logisch omschreven wordt. Wel jammer dat er in het verhaal af en toe toelichting wordt gegeven op dat wat al bezig is. De kunstrijder is geen grote held en grote boef verhaal, mede door de karakters die worden gebruikt. Jan Terlouw laat via het boek zien dat gehandicapte mensen ook mensen zijn en absoluut niet dom.

Het verhaal leest prettig en blijft tot het einde spannend.

Wist je dat: De kunstrijder is bekroond door de Kinderjury (Prijs van de Nederlandse Kinderjury)?!