Ik ben genoeg – Twiggy Bossuyt

Opgroeien is lastig, dat ondervinden alle jongeren in dit verhaal op een verschillende manier. Ze zijn op zoek naar erkenning en bevestiging. Maar als je een stervoetballer als vader hebt, of een manisch-depressieve moder, of adoptieouders... dan valt dat nog niet mee. Een warme zomer lang krijgt een groep jongeren schilderles op een kasteel. Ze praten en zwijgen, denken en kniezen, wroeten en zoeken... Ze leren voor zichzelf opkomen en vechten voor hun dromen.
(Bron: Achterflap tekst van het boek)

Leeftijd: vanaf 12 jaar
Uitgeverij: De eenhoorn BVBA
Jaar van uitgave: 2014

“Ik mag zwijgen, denkt Jo. Ik mag spreken. Ik mag kwaad zijn. Ik mag blij zijn. Ik ben genoeg.”

Ik ben genoeg,  is genomineerd voor de Jonge Jury en de nominatie vind ik zeker juist.
Het boek geeft een bijzonder fijne leeservaring over opgroeien, het vinden van jezelf en de zoektocht naar erkenning en bevestiging. Jo (die eigenlijk Johanna heet, maar zo absoluut niet wil worden genoemd) wordt door haar moeder op zomerkamp naar een kasteel gestuurd waar ze een warme zomer lang schilderlessen krijgt. Samen met An, Adèle en Junior praten, zwijgen, denken, kniezen, wroeten en zoeken ze. Ze leren voor zichzelf opkomen en vechten voor hun dromen. Onder leiding van Angèle en meneer Malfait zijn ze een zomer lang bezig met kunst en schilderen.

Het boek bevat twee verhaallijnen, de eerste lijn zijn de verhalen van de kinderen en hun achtergrond (zo heeft Junior een stervoetballer als vader die het maar niks vindt dat hij van schilderen houdt) en de gevechten die het oplevert om met een beroemde ouder of manische depressieve ouder te moeten leven. De jongeren hebben moeite om hun plek op deze wereld te vinden. De dingen die ze hebben meegemaakt, maken ze tot wie ze zijn.
De tweede lijn is het geheim van het kasteel, en van de baron die bijna nooit uit zijn toren komt en waarvan gezegd wordt dat hij dement is, maar is dat ook zo? De verhaallijn rond de baron en Adèle is wat rommelig geschreven. Doordat er veel namen en veel verhalen in het boek voorkomen raakt het mysterie van het kasteel een beetje ondergesneeuwd. Gelukkig niet veel, je blijft reikhalzend uitkijken naar de volgende pagina.

Al met al een spannend boek met een fijne verhaallijn waarbij elke bladzij weer een genot is om te lezen.

Tamar

Wist je dat 1: boeken die de Jonge Jury prijs winnen gekozen worden door jeugd tussen de 12 en 16 jaar oud?!