Dik in mijn hoofd - Victoria Farkas

De 14-jarige Roos ziet haar vriendinnen niet meer omdat ze zich alleen nog maar bezig houdt met weinig eten en sporten. Doordat ze veel sport en weinig eet valt ze veel af en wordt ze steeds dunner. Roos gaat op internet op zoek naar pro-ana websites. Hier vindt ze veel tips om af te vallen. De broer van Roos krijgt door waar ze mee bezig is en wil haar helpen om van de anorexia af te komen, maar ze weigert zijn hulp. Haar broer licht zijn ouders in over de situatie. Haar ouders voeren een gesprek met Roos en sturen haar naar een kliniek om van de anorexia af te komen. Het gaat steeds beter met haar, maar zal ze genezen? (Bron: Eline)

Leeftijd: vanaf 12 jaar
Uitgeverij: Moon
Jaar van uitgave: 2011

"Hoelang is dit al aan de gang? Hoe lang kots je al je eten er al uit?’ wilde haar vader weten."

‘Dik in mijn hoofd’ gaat over een meisje dat zichzelf dik vindt en anorexia krijgt. Een erg bekend onderwerp. Ze gaat naar een kliniek om van de anorexia af te komen. Het boek heeft een gepaste titel omdat niemand Roos dik vindt alleen zij zelf vind haarzelf dik. Ik denk dat dit een boek is waar vooral veel meisjes zich in Roos zullen herkennen.

Het verhaal word in chronologische volgorde verteld. Dit betekend dat alles op volgorde wordt verteld. Dit maakt het makkelijk om het te volgen. Vanaf het begin lees je hoe Roos worstelt met de ziekte en je volgt haar tijdens het gehele proces. Tijdens dit proces komt ze veel obstakels tegen die het overwinnen van de ziekte moeilijk maken. Dit maakt het verhaal erg geloofwaardig.

Aan het einde van het verhaal lijkt het erop dat het goed zal eindigen, maar uiteindelijk kom je er niet achter of Roos de ziekte overwint. Dit vind ik persoonlijk een minder leuk einde omdat je niet weet of ze helemaal genezen is. Het is een boek dat meer over anorexia verteld dan op het internet. Een erg leerzaam boek waarbij je op een heel andere manier naar anorexia kijkt. Ook zal het veel jongeren aan het denken laten zetten over de ziekte.

Eline

Lees hier meer informatie over Anorexia. Of bekijk een documentaire over Anorexia op BNN hier!