Het bedreigde land - Evert Hartman

Mattanja is veertien jaar als de Filistijnen zijn dorp overvallen. Ze vermoorden alle mannen en nemen de vrouwen mee als slavinnen. Mattanja, zijn broer Uria en zijn neef Elon zijn alleen overgebleven. Ze verlaten het verwoeste dorp; Uria en Elon gaan naar koning Saul om te vertellen wat er is gebeurd en Mattanja gaat op zoek naar zijn moeder en zusje. Na een zware reis komt hij aan in de Filistijnse stad Ekron waar de vrouwen zijn heen gevoerd. Er is net een karavaan aangekomen met kooplieden die slavinnen willen kopen. Mattanja bedenkt een list. (bron: https://www.lemniscaat.nl)

Leeftijd: vanaf 12 jaar
Uitgeverij: Lemniscaat
Jaar van uitgave: 1988

Het boek is spannend maar soms ook wel een beetje langdradig. Je moet een bepaalde voorliefde hebben voor geschiedenis om dit boek te lezen en leuk te vinden. Je leert over de levenswijze van de personages zo rond 1100 v. Christus. De manier van schrijven is een heel beschrijvende manier, er is weinig ruimte voor emotie. Dat zorgt soms voor een minder leuke leeservaring. Naast historische gebeurtenissen zijn er ook stukjes over godsdienst. Voor de geïnteresseerden hartstikke interessant natuurlijk maar deze teksten zijn vaak wat lastiger te begrijpen en ook dit kan het boek wat lastiger maken voor de moeilijke lezer.

Verder is het boek wel ontzettend spannend. Wanneer de Filistijnen, Mattanja's dorp binnenvallen is dat eigenlijk het startschot van een lange vlucht. Door alle verwarring en chaos weet je soms niet meer helemaal wie de vijand is en wie bevriend, dat geeft een leuke twist aan het boek. Al met al dus een spannend boek voor de liefhebbers van historische verhalen!