De jongen in de gestreepte pyjama - John Boyne

Het verhaal speelt zich af in Duitsland in 1943, tijdens de Tweede Wereldoorlog. De vader van hoofdrolspeler Bruno is een nazi. De familie verhuist van Berlijn naar de stad Auschwitz en het nabijgelegen gelijknamige concentratiekamp in Polen als Bruno’s vader promotie maakt.

Naast hun nieuwe huis staat een lang hek. Bruno wil ontdekkingsreiziger worden en gaat op onderzoek uit. Bruno denkt dat zich achter het hek een boerderij bevindt en hij vindt het vreemd dat alle boeren in pyjama lopen. Natuurlijk blijkt de boerderij een concentratiekamp te zijn, maar dat beseft Bruno, vanwege zijn leeftijd (9) nog niet. Hij sluit vriendschap met de gevangen Joodse jongen Shmuel.

Bruno's moeder vindt de omgeving van het concentratiekamp geen plek voor een kind. Ze dringt erop aan Bruno en zijn zus Gretel  terug te sturen naar Berlijn. Vlak voordat Bruno naar Berlijn vertrekt, gaat hij onder het hek van het kamp door. Shmuel heeft kampkleding meegenomen en samen gaan ze op zoek naar Shmuels vader, die al enige dagen zoek is. Hoe loopt dit af? (Bron: bol.com)

Leeftijd: 12+
Uitgeverij: Arena
Jaar van uitgave: 2006

"'Wie zijn die mensen buiten?' vroeg Bruno. 'De mensen die ik uit mijn raam zie. In de barakken, in de verte. Ze hebben allemaal dezelfde kleren aan.' 'Ah, die mensen,' zei vader knikkend en met een lichte glimlach. 'Die mensen... Nou, dat zijn helemaal geen mensen, Bruno.'"

John Boyne beschrijft een prachtig en hartverscheurend verhaal over een negenjarige jongen Bruno, wiens vader nazi is. Bruno raakt bevriend met een Joods jongentje en heeft geen idee van de ramp die zich achter het hek afspeelt. Heel mooi boek dat vanuit Bruno is beschreven. Boyne weet op fantastische wijze dit verhaal te brengen vanuit de ogen van een kind dat erg eigenlijk niets van begrijpt en het Joodse jongentje Schmuel als een vriendje ziet. De moraal van het verhaal is uiteindelijk geniaal gevonden. Een knap staaltje jeugdliteratuur door John Boyne. Ieder kind zou dit boek verplicht moeten lezen.

Mike

Wist je dat: Er een film is gemaakt over dit boek?! Het is erg leuk om de film te kijken als je het boek hebt gelezen, want dan krijg je een beeld bij het boek!